Gebruiksaanwijzingen opruimen!

 
Als ik mensen thuis help met opruimen komt vaak de vraag:
Wat moet ik nu met al die gebruiksaanwijzingen en garantiebewijzen?
 
Ik ben ze al op allerlei plekken in huizen tegen gekomen:
- in een map met de aankoopbewijzen van het betreffende jaar
 - op stapels met allerlei andere papieren
- bij het betreffende apparaat, dus bij de broodbakmachine in het keukenkastje 
- in de boekenkast
- in een la met van-alles-wat
- op zolder of in de kelder in de doos waarin het apparaat verpakt was -
- ergens heel zorgvuldig opgeborgen, maar waar?? 
 
Mocht mijn mening worden gevraagd dan heb ik de volgende opruimtips:
 - Zoek alle gebruiksaanwijzingen uit alle plekken in huis bij elkaar!
- Doe de gebruiksaanwijzingen van de spullen die je niet hebt weg
(dat zijn er vaak meer dan je denkt)
- Bewaar van de gebruiksaanwijzing alleen het Nederlandse deel
(meestal zijn ze in 12 talen, dus dat ruimt dan al lekker op...)
- Bewaar deze stapel papieren samen bij elkaar op een logische plek
- Doe ze liever niet in een ordner - dan hoef je ze ook niet te perforeren -
maar kies een opbergplek in een hangmap, mand, een doos, een la of een blik.
- Om ze netjes te houden kun je ze per stuk in een plastic hoesje/mapje stoppen
(desgewenst samen met het aankoopbewijs / garantiebewijs)  
 

 
 
  
 
En voor degenen die het rigoureus willen aanpakken:
Noteer op een blaadje in je administratiemap
- of maak een bestandje op je pc - 
enkel het merk en typenummer
en zoek de gebruiksaanwijzing digitaal op mocht je die nodig hebben.
 
Je zou deze link zelfs samen met gescande aankoopbewijs / garantiebewijs
ergens in een digitale map 'in the cloud' kunnen opslaan
zodat je alles altijd weer terug kunt vinden ook in geval van brand of pc-perikelen...

Succes!
Mocht iemand nog tips hebben dan houd ik mij daarvoor graag aanbevolen
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten